понеділок, 4 грудня 2017 р.

ВИКОРИСTАННЯ ЗМІШАНОГО МЕТОДУ У ПРОЦЕСІ ВИКЛАДАННЯ ПРАКTИЧНОГО КУРСУ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ
ХХІ століття – епоха високотехнологічного інформаційного суспільства. Стрімкий розвиток комп’ютерної техніки унеможливлює життя модерної людини без використання сучасних інформаційно-телекомунікаційних технологій, оскільки вони дають можливість не тільки зберігати, презентувати та розповсюджувати великі об’єми найрізноманітнішої інформації без будь-якого обмеження у просторі та часі, а також сприяють підвищенню рівня власної освіченості й культури, тобто самоосвіті.
Ретроспективний аналіз свідчить, що у традиційному розумінні процес навчання будувався у межах тріади «викладач – студент – підручник». Однак науково-технічна революція ХХ століття додала до цієї взаємодії таку ланку, як  ІTT
У зв’язку з з цим сучасна методика викладання англійської мови пропонує застосування так званого «змішаного» методу (англ. м. - Blended Learning, Hybrid or Mixed-Mode Learning) у вивченні мови, що передбачає розширення традиційної взаємодії викладача та студентів на занятті шляхом залучення їх до вивчення іноземної мови за межами аудиторії в онлайн режимі. Tаким чином, студент отримує можливість навчатися самостійно за допомогою комп’ютера та наявності доступу до «всесвітньої павутини». Застосування змішаного методу в процесі викладання практичного курсу англійської мови зовсім не усуває педагога від навчального процесу, а, навпаки, дозволяє полегшити його за допомогою використання такого універсального засобу навчання, як комп’ютер.
Загальновідомо, що в умовах сьогодення Computer-Assisted Language Learning (CALL) не є новим напрямом у навчальному процесі, оскільки більшість викладачів використовують комп’ютер під час викладання практичного курсу англійської мови до певної міри (набір текстового і роздаткового матеріалів, модульних контрольних робіт, тестів тощо).
Сучасний технічний прогрес забезпечує людство новим, універсальним інформаційно-комп’ютерним ресурсом – Інтернетом, що відкриває широкі горизонти як для спілкування, так і для навчання. На сьогоднішній день Інтернет – це не тільки вчитель студента, а й викладача, що тепер не є єдиним носієм і власником інформації, оскільки вона є загальною.  Завданням сучасного педагога залишається авторський підхід до інтерпретації великого інформаційного масиву, тобто навчання студентів шукати і здійснювати критичний аналіз потрібної інформації у необмеженому віртуальному просторі.
Безумовно, в умовах тотальної комп’ютеризації усіх сфер життя людини та розширення інформаційного простору чільне місце, зокрема у процесі викладання практичного курсу англійської мови, повинна займати Всесвітня мережа Інтернет. Використання інтернет-ресурсу має суттєві переваги як для викладачів, так і для студентів:
1)    по-перше, Інтернет – це безмежне інформаційне джерело, що дає змогу зекономити час для пошуку сучасного автентичного навчального матеріалу;
2)    по-друге, Всесвітня мережа відкриває можливості для творчості, оскільки під час використання матеріалу з Інтернету викладач стає автором і виконує певну методичну роботу: визначає цілі заняття, розробляє його структуру, створює нові види роботи, і що особливо важливо – відібраний викладачем матеріал орієнтується на конкретні цілі та завдання;
3)    по-третє, сучасна студентська молодь проводить більшість часу у віртуальному просторі (ігри в мережі, спілкування у соціальних мережах, пошук курсових, дипломних робіт, рефератів тощо), тому перед педагогами вищих навчальних закладів постає завдання скерувати їх перебування в інтернеті у правильному руслі, що сприятиме їхньому пізнавальному розвитку і буде професійно корисним.
Звичайно, що за ідеальних умов необхідне виконання завдань у режимі онлайн на практичних заняттях, що могли б передбачати пошук інформації в мережі на основі розробленого викладачем завдання. Однак через відсутність достатнього комп’ютерного забезпечення у деяких вищих навчальних закладах така форма роботи стає неможливою. За цих обставин доцільними є оффлайн завдання (наприклад, розв’язування кросвордів, лінгвістичних головоломок, виконання вправ).
Більше того, найцікавішою і найкреативнішою формою роботи з використанням мережі Інтернет вважаємо проектну роботу студентів у процесі вивчення практичного курсу англійської мови (наприклад, створення інтернет-сторінок, тематичних постерів, брошур, презентацій Power Point, відеоконференцій тощо). Зокрема, коли мова йде про викладання практичного курсу англійської студентам п’ятого року навчання, які згідно з навчальною програмою вивчають англомовні тексти країнознавчого характеру, їм можливо запропонувати розробку мап, путівників, буклетів для туристів, рекламних туристичних флаєрів на основі матеріалів з Вікіпедії  про певну країну, культуру, місто тощо.
Таким чином, проектна робота з використанням інтернет-ресурсу покликана розивати творчий потенціал студентів, передбачає застосування проблемного підходу до навчального матеріалу, проведення дослідницької роботи, занурення у мовне середовище, а також підвищує їх мотивацію у вивченні практичного курсу англійської мови та формує навички критичного осмислення автентичних англомовних текстів.  
Основними перевагами такого підходу до побудови та організації навчального процесу є швидкість, продуктивність, колективність, індивідуалізація, асинхронність, присутність різноманітних форм роботи (аудиторна/позааудиторна робота, інтерактивне навчання) та їх узгодженість, дидактичне забезпечення практичного курсу, наявність системи контролю та самоконтролю тощо. Однак застосування «змішаної» методики є можливим за таких умов: відповідне технічне забезпечення ВНЗ, кадрове забезпечення для створення та підтримки роботи сайту, організація доступу до мережі та безпеки роботи в ній, інформаційно-комунікаційна культура та комп’ютерна компетентність викладачів і студентів, а також володіння тих, хто навчаються, необхідними якостями (відповідальність, готовність і здатність до самостійного навчання).


Немає коментарів:

Дописати коментар