ВИКОРИСTАННЯ ЗМІШАНОГО МЕТОДУ У ПРОЦЕСІ ВИКЛАДАННЯ ПРАКTИЧНОГО КУРСУ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ
ХХІ століття – епоха високотехнологічного інформаційного суспільства.
Стрімкий розвиток комп’ютерної техніки унеможливлює життя модерної людини без
використання сучасних інформаційно-телекомунікаційних технологій, оскільки вони
дають можливість не тільки зберігати, презентувати та розповсюджувати великі
об’єми найрізноманітнішої інформації без будь-якого обмеження у просторі та
часі, а також сприяють підвищенню рівня власної освіченості й культури, тобто
самоосвіті.
Ретроспективний аналіз свідчить, що у традиційному розумінні процес навчання будувався у межах тріади «викладач – студент – підручник». Однак науково-технічна революція ХХ століття
додала до цієї взаємодії таку ланку, як
ІTT.
У зв’язку з з цим сучасна методика викладання англійської мови пропонує застосування
так званого «змішаного» методу (англ. м. - Blended Learning, Hybrid or Mixed-Mode Learning) у вивченні мови, що передбачає розширення традиційної
взаємодії викладача та студентів на занятті шляхом залучення їх до вивчення
іноземної мови за межами аудиторії в онлайн режимі. Tаким
чином, студент отримує можливість навчатися самостійно за допомогою комп’ютера та наявності доступу до «всесвітньої павутини».
Застосування змішаного методу в процесі викладання практичного курсу
англійської мови зовсім не усуває педагога від навчального процесу, а, навпаки,
дозволяє полегшити його за допомогою використання такого універсального засобу
навчання, як комп’ютер.
Загальновідомо, що в умовах сьогодення Computer-Assisted Language Learning (CALL) не є новим напрямом у навчальному процесі, оскільки
більшість викладачів
використовують комп’ютер під час викладання практичного курсу англійської мови
до певної міри (набір текстового і роздаткового матеріалів, модульних
контрольних робіт, тестів тощо).
Сучасний технічний прогрес забезпечує людство новим, універсальним
інформаційно-комп’ютерним ресурсом – Інтернетом, що відкриває широкі горизонти
як для спілкування, так і для навчання. На сьогоднішній день Інтернет – це не
тільки вчитель студента, а й викладача, що тепер не є єдиним носієм і власником інформації, оскільки
вона є загальною. Завданням сучасного педагога
залишається авторський підхід до інтерпретації великого інформаційного масиву,
тобто навчання студентів шукати і здійснювати критичний аналіз потрібної
інформації у необмеженому віртуальному просторі.
Безумовно, в умовах тотальної комп’ютеризації усіх сфер життя людини та
розширення інформаційного простору чільне місце, зокрема у процесі викладання практичного
курсу англійської мови, повинна займати Всесвітня мережа Інтернет. Використання інтернет-ресурсу має суттєві переваги як для викладачів, так і для студентів:
1) по-перше, Інтернет – це безмежне інформаційне джерело, що дає змогу
зекономити час для пошуку сучасного автентичного навчального матеріалу;
2) по-друге, Всесвітня мережа відкриває можливості для
творчості, оскільки під час використання матеріалу з Інтернету викладач стає
автором і виконує певну методичну роботу: визначає цілі заняття, розробляє його
структуру, створює нові види роботи, і що особливо важливо – відібраний
викладачем матеріал орієнтується на конкретні цілі та завдання;
3) по-третє, сучасна студентська молодь проводить більшість
часу у віртуальному просторі (ігри в мережі, спілкування у соціальних мережах,
пошук курсових, дипломних робіт, рефератів тощо), тому перед педагогами вищих
навчальних закладів постає завдання скерувати їх перебування в інтернеті у
правильному руслі, що сприятиме їхньому пізнавальному розвитку і буде
професійно корисним.
Звичайно, що за ідеальних умов необхідне виконання завдань у режимі онлайн
на практичних заняттях, що могли б передбачати пошук інформації в мережі на основі розробленого
викладачем завдання. Однак через відсутність достатнього комп’ютерного забезпечення у деяких вищих навчальних
закладах така
форма роботи стає
неможливою. За цих обставин доцільними є оффлайн завдання (наприклад, розв’язування
кросвордів, лінгвістичних головоломок, виконання вправ).
Більше того, найцікавішою і найкреативнішою формою роботи з використанням
мережі Інтернет вважаємо проектну роботу студентів у процесі вивчення
практичного курсу англійської мови (наприклад, створення інтернет-сторінок,
тематичних постерів, брошур, презентацій Power Point, відеоконференцій тощо). Зокрема, коли мова йде про викладання практичного курсу англійської
студентам п’ятого року навчання, які згідно з навчальною програмою вивчають
англомовні тексти країнознавчого характеру, їм можливо запропонувати розробку
мап, путівників, буклетів для туристів, рекламних туристичних флаєрів на основі
матеріалів з Вікіпедії про певну країну,
культуру, місто тощо.
Таким чином, проектна робота з використанням інтернет-ресурсу покликана розивати творчий потенціал
студентів, передбачає застосування проблемного підходу до навчального матеріалу, проведення дослідницької роботи, занурення у мовне середовище, а також підвищує їх мотивацію у вивченні практичного курсу англійської мови та формує навички критичного осмислення автентичних англомовних текстів.
Основними перевагами такого підходу до побудови та організації навчального
процесу є швидкість, продуктивність, колективність, індивідуалізація,
асинхронність, присутність різноманітних форм роботи (аудиторна/позааудиторна
робота, інтерактивне навчання) та їх узгодженість, дидактичне забезпечення практичного
курсу, наявність системи контролю та самоконтролю тощо. Однак застосування
«змішаної» методики є можливим за таких умов: відповідне технічне забезпечення
ВНЗ, кадрове забезпечення для створення та підтримки роботи сайту, організація
доступу до мережі та безпеки роботи в ній, інформаційно-комунікаційна культура та
комп’ютерна компетентність викладачів і студентів, а також володіння тих, хто
навчаються, необхідними якостями (відповідальність, готовність і здатність до
самостійного навчання).
Немає коментарів:
Дописати коментар